söndag 26 augusti 2012

Några saker som hör ihop.

Tidigare idag, eller igår om man vill se det så, skrev en bekant på facebook om hur ett gäng killar på ett buffligt sätt tagit kontakt med henne när hon var på väg till jobbet. En av dem började ta på en av hennes tatueringar, och blev förvånad när hon sa till och röt i.

På kvällen idag knallade jag runt kring Hötorget med min kamrat Tobias, i väntan på att biografen skulle visa vår film. En okänd man passerade oss, och fräste "Akta dig tjockis!!!!" åt mig.
Kanske för att jag, trots min tjockhet, hade mage att vara färgglatt klädd och skratta? Eller för att jag hade kort tajt kjol och kort tajt blus, och tog mig friheten att känna mig fin utan att fråga världens alla fettfobiska män innan? Eller hade det möjligtvis något att göra med att jag är kvinna?

Igår stod min väninna Jenny och jag under en markis, i väntan på att spöregnet skulle ge med sig, och talade om viktigheter och småsaker, som en gör under en markis när en inte har någonstans att ta vägen på grund av regnstorm. Vi pratade om hur lärare bettett sig mot flickor när vi var små, att lärarna inte såg det som mobbning när flickor blev slagna, retade eller tafsade på. "Pojkar är såna, han är nog kär i dig!" Hur det, att redan i unga år bli fråntagen sin integritet och rätten till sin egen kropp, är fruktansvärt jävla sjukt. Att få lära sig att pojkarna har rätt att göra och säga vad de vill, och hur det kan påverka flickans framtida självkänsla och känsla av egenvärde.

Män tar sig rätten att kommentera främmande människors kroppar, alldeles oombett. Män tar sig rätten att ta på främmande människors kroppar, alldeles oombett. För det är alltid, alltid män. De få gånger kvinnor jag inte känner sagt något om mitt utseende har det uteslutande varit komplimanger, och alltid om mina kläder, skor eller huvudbonad. Män däremot kan säga åt mig att jag inte borde äta så mycket choklad, eller bara peka och hånskratta. (jag tänker inte vara övertydlig och förklara att det inte är alla män som avses, jag förutsätter liksom att ni är klyftiga nog att förstå det)

Dessa jävla könsroller. Jag blir bara... matt. Trött. Slut och desillusionerad.

1 kommentar:

Jenky sa...

Bra skrivet.