onsdag 6 juni 2012

Dagen till ära.

Nationaldag idag. Inte tjockisrelaterat, men jag känner ändå att jag måste skriva något om det. Nationalstaten är av ondo. Nationalism, gränser och militära makter leder bara till hat, segregation och våld. Jag förkastar hela konceptet att vara stolt över sitt land, det är ju trots allt totalt irrationellt. Vad är det att vara stolt över, landet där man bor? Jag är stolt över saker jag gjort bra, folk kan vara stolta över sina barn. Att vara född i eller att ha flyttat till ett visst land är inget i sig att vara stolt över.
Albert Einstein sa tydligen att nationalism är en barnsjukdom, den är mänsklighetens mässling - men jag tycker att det är allvarligare än så. Nationalism är rasism, och rasism är dumhet och ondska.
Vad som är ett land har förändrats genom åren, och förändras fortfarande. I Afrika, Jugoslavien och lite överallt. Kurdistan är ett land men har aldrig varit en stat.
Visst, gulligt med sverigebakelser och barn som viftar med flaggor. Men vi behöver inte fler gränser i världen! Låt folk bo var de vill, avskaffa medborgarskap och pass. Skit på er nationalister. Jag är stolt aninationalist, DET är något att vara stolt över. Att ta ställning mot nationalstaten och den "demokrati" vi har nu. Låt oss vifta med rödsvarta flaggor istället för blågula.

Bra konstverk av Carl Johan De Geer.

Och minns att det inte är de rakade skallarna vi ska vara rädda för, det är de propra männen i kostym.



Inga kommentarer: