torsdag 12 april 2012

Fördomar.

Idag har jag inga bilder att visa, men kom att tänka på en tjej som skrev till mig på ett community.
Hon undrade om jag var vegan, eftersom hon funderade på att bli det och kände att hon ville ha lite hjälp. Jag svarade att jag visserligen bara är lakto-ovo-vegetarian, men att jag varit det i mer än 17 år, och även var vegan en period i tonåren, så jag skulle gärna svara på hennes frågor så gott jag kunde.
Då började hon istället ifrågasätta mig, och undrade hur jag kunde vara så tjock om jag verkligen varit vego så länge. Man ba, men geeee dig! Folk blir tjocka av massor av olika anledningar; halvkassa matvanor, mediciner, olika sjukdomar och hormonrubbningar, ätstörningar, för lite motion, arvsanlag... Och allt detta kan man ha oavsett om man är vego eller köttis. Liksom, chokladpudding är helt vegetariskt. Just sayin'. En av mina tjockaste perioder var under en del av min veganperiod. Främst på grund av rätt starka antipsykotiska mediciner, men jag tänker inte sticka under stol med att jag även både tröst- och njutningsåt en hel del.
Dessa jäkla fördomar! "All vegokost är supernyttig, enbart groddar och linser" "Tjockisar är tjocka för att de bara äter syndigt socker och äckligt fett."

Man blir så matt, va. Herregud, mänskligheten.

2 kommentarer:

Thunsorken sa...

Klassiska fördomar, dryg attityd hos bruden i fråga. Hon kontaktar dig alltså för att få kostråd och har sedan mage att ifrågasätta din kropp och din vikt. Liksom vill hon ha kostråd eller bantningstips? Jävligt stor skillnad. Idiot.

Själv har jag upptäckt att jag själv bär på fördomar mot smala människor. Jag tänker ofta att de får allt gratis och inte behöver göra någon ansträngning för att hålla sig smärta. Jag tänker tex på en tjej som har en väldigt snygg kropp, vet vem hon är IRL men vi känner inte varann. Många gånger har jag tänkt att det är orättvist att hon bara har den där kroppen naturligt...tills jag hittade henne på Instagram och fick se foton på hennes frukostar och övriga mål. Hon äter jävligt bra mat va, supernyttigt men inte äckligt och överdrivet. Det är choklad/bakverk på vissa bilder, men till skillnad mot mig tar hon med måtta. Hon tränar jättemycket, flera pass i veckan. Hon arbetar alltså väldigt hårt för att ha den kroppen hon önskar. Det är jäkligt orättvist att lägga all den energin på sin kropp och folk går runt och tror att den bara finns där helt utan ansträgning.

Nu när jag promenerar minst 5km varje dag så möter jag också mycket folk. Folk motionerar och kämpar för att hålla sig i form. Jag skäms när jag tänker på att jag är precis som tjockishatarna, fast tvärtom. Det är liksom lätt att inbilla sig att smala alltid är smala av naturen, om du förstår. Känner du igen dig i detta?

Gretzel sa...

Ja, mycket idiotisk attityd hos tjejen ifråga!

Jag vet inte, tror inte jag brukar tänka så mycket på varför folk är smala. Men naturligtvis kan jag ha fördomar ibland - som när folk är ute och motionerar i snö och drivis vid 5-tiden på morgonen, då förutsätter jag att de enbart gör det för utseendets skull, och att de förmodligen är rätt rejält ätstörda. Jag kan inte begripa att det skulle kunna finnas något annat skäl, men det gör det ju förstås.